A boulder-mászásról
2018-10-02
Nemrég másztam kezdő felnőttekkel egy olyan teremben, ahol ki tudták próbálni a kötélbiztosított sportmászást és a boulder-mászást is. Érdekes tapasztalatról számoltak be, amit meg szeretnék osztani veletek:
A Hópárduc Fejlesztő Falmászás foglalkozásain az úgynevezett boulder-mászást gyakoroljuk a gyerekekkel. Ez azt jelenti, hogy viszonylag alacsony mászófalon - foglalkozásainkon 2,5-2,8m –, főleg oldal irányban mozognak a gyerekek, kevesebbet felfelé és lefelé.
A kötélbiztosított mászásnál a kötél egy olyan eszköz, amiben vagy megbízik valaki, vagy nem. Illetve vagy megbízik a mászó a társában, aki biztosítja, vagy nem. Részben kiszolgáltatott helyzetben van ezért a mászó. Természetesen ennek is léteznek előnyei, de amit mi a Hópárduc Alapítvánnyal szeretnénk fejleszteni, az sokkal inkább az önmagunkért történő felelősségvállalás.
Ezért fontos tudnia a mászónak, hogy minden, amit tesz, az rá hat vissza.
A boulder-mászás közben a mászó intenzíven figyel önmagára, a teste visszajelzéseire. Fel kell ismernie az izmok feszítettségét, az egyensúlyi helyzetét. Ki kell tudni tolni a pszichés tűréshatárt, ami esetünkben az esetleges tériszony leküzdését, a túlmozgás visszafogását, a helytelen válaszreakciók kiszűrését jelenti.
A külön fejlesztő feladatokkal a gyermek figyelem fókuszáltságát és megosztottságát növeljük, amit az alacsony boulder falon mi, foglalkozásvezetők jobban tudunk kontrollálni, illetve könnyebben tudunk segítséget nyújtani.
A boulder szabadabb mászásélményt ad.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy köteles mászáskor a fogások színei meghatározzák az utat, míg a boulderben több lehetőség van arra, hogy megadjak egy fogást, aminek az elérését a gyermekre bízhatom. Vagy akár ő választhatja meg számára a legmegfelelőbb utat. Ezt persze sokféleképp lehet nehezíteni, különböző játékos feladatokkal színesíteni (pl. nem léphet a piros lépésekre). Persze a boulder falon is vannak úgynevezett kötött utak, amikor az útépítő megszabja, mit szabad fogni és lépni.
A fejlesztés szempontjából kimondottan előnyös, hogy sokféle és változatos fogások és lehetőségek állnak rendelkezésünkre, így fejleszthetjük a gyermek tervező és problémamegoldó képességét is.
Sterczer Hilda
2018. október 1.