Amikor a felmérés során találkozom gyerekekkel, szülőkkel és a láthatóan jól működő gyerek esetén megkérdezem: Miben látják, hogy a gyermek figyelme nem megfelelő, gyakran az a válasz, hogy az iskolában nem tud végig figyelni. Az óra felénél elfárad.
Aztán eszembe jutott a következő technika, amit magam is megpróbáltam használni és kérdések merültek fel bennem.
Mi is ez a technika?
„A pomodoro (olasz szó, jelentése paradicsom) technikát Francesco Cirillo alkotta meg a ’80-as évek végén. Ez egy időgazdálkodási módszer, melynek lényege, hogy tanulás/munka közben csak egyetlen egy dologra koncentrálsz, szünetet tartasz, majd utána visszatérsz a tevékenységedhez úgy, hogy egyéb irányba nem osztod meg a figyelmedet. A módszer a paradicsom alakú konyhai időmérőről kapta a nevét – időgazdálkodási és hatékonysági technika lévén – a titok a kimért időben rejlik.
Na de mennyi ideig tud hatékonyan csak egy dologra koncentrálni az ember szünet nélkül? – kb. 25 percig tud az agy egyfolytában koncentrálni.” (Forrás: https://dolgozzmagadon.blog.hu/2017/03/29/a_pomodoro_idogazdalkodasi_modszer)
Megdöbbentő nem? Ráadásul:
– Ezt a technikát felnőttekre találták ki. Az egy egységre jutó koncentrálási időt FELNŐTT esetén 25 percre szabta meg (és van, akinek ez 20 perc és az is normális!)
– MINDEN zavaró tényezőt kiiktatását feltételezi (a felnőtt nem 30 fős osztályteremben ül, másik 2 osztály között)
– A 4. (van akinél 3. ) etap után 30! perc szünetet tart (az iskolákban a 3.4.5.6 óra egymás után fut le.. a 7.ről már ne is beszéljünk…)
Persze vannak egy légterű irodák, és ott is dolgoznak emberek – mondhatnánk, azonban az utóbbi években már az open office irodák hatákonytalanságáról lehet olvasni (pl.: https://nepszava.hu/3002789_nem-hatekony-sot-meg-is-betegithet-az-egylegteru-iroda)
Ha felnőtteknél a teljes fókuszú koncentráció 25 perc, akkor a dolgozat írásánál miért is várja el az oktatási rendszer, hogy egy GYEREK 45 percen keresztül teljes fókuszáltsággal dolgozzon?