Nemrég írtam arról, hogy az oktatási rendszer elvárása, miszerint 45 percig fókuszáltan dolgozzon a gyerek, – „enyhén túlzó” De mégis honnan tudhatom, hogy mi a normális, és mikor forduljak szakemberhez?
Szülőként, ha azt a panaszt kapod, hogy nem tud figyelni a gyermeked, jó, ha tudod, még normális lehet:
- ha a gyermek az óra közepén elfárad
- ha a dolgozat első fele jó, a második részben hibát vét
- ha az oviban egy egész napos bent lét után kiabálva rohangál.
Amennyiben ez állandó gondot okoz, érdemes lehetőleg még oviban, vagy 1-2. osztályban elvinni a gyermeket mozgásterápiás felmérésre, hiszen elképzelhető, hogy a gyermek azért fárad el hamarabb, mert
– még az nehézséget okoz neki, hogy a keze mozdulása közben ne mozduljon a lába (vagy fordítva)
– a testközépvonal átlépése nem megy, ezért nem tud vonalat húzni balról jobbra csak nagy odafigyelés árán, amibe aztán hamar elfárad
– nem ismeri fel a sorrendet
– térérzékelése nem megfelelő, ezért nem látja, hogy a leírt betű b vagy d, ezen elcsúszik és a többiek már rég a feladatot oldják, míg ő a szó megértésénél tart.
Kordinációs nehézségei vannak:
– gyakran (legalább naponta egyszer) lever véletlenül „figyelmetlenségből” tárgyakat,
– leeszi magát, leborítja magát innivalóval (5 év fölött)
– mellé nyúl egy tárgynak (ez azt is jelentheti, hogy túlnyúl és ezért veri le)
– futás közben „összeakadnak a lábai”
Ezek a tünetek 4 éves kor után már figyelmeztetőek, 5 éves kor után pedig mindenképpen beavatkozást kívánnak.